És bastant tòpic diferenciar entre doctrines estoiques i doctrines epicúries a partir d'una sensibilitat diferent envers la política i el plaer. Efectivament, els estoics admeten que el savi pot participar en política per beneficiar el gènere humà amb el seu saber (l'exemple més arrodonit d'aquesta actitud és l'emperador romà Marc-Aureli); mentre que per als epicuris no hi pot haver felicitat per a l'home que participa en la política.
L'estoïcisme, -doctrina
històricament originada en el cinisme-, tendeix com aquest a menysprear el
plaer corporal.
Per als epicuris, en canvi, el cos és l'únic que posseïm, ni que sigui un estatge temporal o un agregat circumstancial d'àtoms i, per tant, cal tenir-ne cura i fer-lo feliç, donant-li una vida de plaer moderat.
Per als epicuris, en canvi, el cos és l'únic que posseïm, ni que sigui un estatge temporal o un agregat circumstancial d'àtoms i, per tant, cal tenir-ne cura i fer-lo feliç, donant-li una vida de plaer moderat.
El plaer i el dolor no són, per a Epicur,
principis que organitzen la vida humana, perquè la vida humana és el producte
accidental d'una determinada organització dels àtoms. Més aviat, al contrari,
plaer i dolor són fins i conseqüències. El criteri del bé i del mal és el
pathos. Si obrem com cal, podrem estalviar-nos el dolor i aconseguir plaer.
Però convé tenir present que entre estoics i
epicuris hi ha una àmplia base de coincidències.
No és només que tots dos
moviments reivindiquin com a heroi moral un model de savi que menysprea la
massa. Resulta també especialment important la nova actitud que proposen
davant la divinitat. Tos dos grups tendeixen a considerar que l'època dels déus
ja ha passat i que la filosofia és només per als humans.
L'estoic viu d'acord amb una mena de déu
còsmic, impersonal, mentre que l'epicuri desterra els déus i els situa fora de
l'abast dels homes.
Ja no queda cap resta de la religió de la ciutat que havia perdurat fins a Sòcrates i Plató. En el fons l'home del període hel·lenístic s'està començant a quedar sol amb ell mateix, sense l'aixopluc d'un déu o d'una polis que el puguin consolar.
Ja no queda cap resta de la religió de la ciutat que havia perdurat fins a Sòcrates i Plató. En el fons l'home del període hel·lenístic s'està començant a quedar sol amb ell mateix, sense l'aixopluc d'un déu o d'una polis que el puguin consolar.
Finalment cal tenir present que tant estoics
com epicuris tenen un acord de fons en la qüestió de la moderació i
l'autocontrol. Només l'home moderat és l'home feliç i la funció de la filosofia
és interpretar el desig per posar-li límits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada