Fragment del llibre "HACIENDO HISTORIA" de John H. Elliot.
(la traducció és meva)
" Com és ben sabut, una nació ha estat definida per Benedict Anderson com «una comunitat política imaginada»: «imaginada perquè tot els membres de la nació més petita no coneixeran mai a la majoria dels seus compatriotes, no els veuran ni sentiran tan sols parlar d’ells, però en la ment de cadascú viu la imatge de la seva comunió». Aquesta imatge crea, com ho va fer a Catalunya, un sentiment de mútua solidaritat davant veïns i pobles més llunyans que, ja siguin hostils o no, són percebuts com diferents. Al seu torn això genera un sentit de excepcionalisme del tipus que és inherent a la percepció que tota comunitat nacional té de si mateixa.
Com em vaig adonar mentre escrivia La España
imperial, el sentit de excepcionalisme és capaç de crear un estat anímic col·lectiu
que es pot descriure com la "síndrome de la nació escollida». Les nacions
que sucumbeixen a aquesta síndrome es consideren a si mateixes encomanades per
Déu amb una missió providencial que únicament elles poden complir. En veure’s a
si mateixa com designada per Déu per defensar, conservar i estendre la causa de
l'Església catòlica romana, l'Espanya del segle XVI constitueix un exemple
cridaner d'una nació presa d'aquesta síndrome, però està lluny de ser un cas
únic. La Gran Bretanya del segle XIX no albergava dubtes sobre la seva posició
privilegiada als ulls de Déu, mentre que els Estats Units han format una imatge
de si mateixos com a exemplificació del "destí manifest”.
Si bé la sensació de ser una nació escollida
pot ser una font d'agressiva autoconfiança, com ho va ser per als castellans
del segle XVI, l'ànim nacional es pot tornar agre amb facilitat si les coses
comencen a anar malament i la missió trontolla o sembla estar fracassant.
Aquest canvi d'ànim va ser un tema que va arribar a ocupar la meva atenció en
examinar la carrera del comte-duc d'Olivares i la percepció de decadència en
l'Espanya del segle XVII. Una comunitat nacional, abans segura de si mateixa,
es tanca en un arravatament d'introspecció, mentre sent al mateix temps que el
món sencer està contra ella.
En aquest examen de consciència la comunitat
assumeix una mica de la síndrome de la «víctima innocent» que tenen tanta
propensió a patir les nacions posseïdes per un fort sentit del seu propi caràcter
excepcional, però incapaces, ja sigui per un motiu o un altre, d'arribar al
estatus i les oportunitats a les que creuen tenir dret. Les comunitats
nacionals que sucumbeixen a aquesta síndrome tendeixen a veure a si mateixes
com a víctimes permanents de forces malignes que emanen d'un o diversos veïns
més poderosos. El record de la presumpta derrota pels turcs a la batalla de
Kosovo el 1389 ha marcat la consciència col·lectiva dels serbis fins avui. De
manera semblant, els catalans del segle XIX i XX van ser animats a veure el seu
passat com la història d'un intent perniciós per part dels seus veïns
castellans, des de principis del segle XV en endavant, de soscavar les seves
institucions i forma de vida per destruir finalment seva identitat distintiva
com a poble.
Ni la síndrome del poble escollit ni la
síndrome de la víctima innocent són propicies per escriure bona història. La
primera s'inclina a un plantejament del passat concebut en termes
essencialistes, segons el qual els èxits nacionals es veuen com derivats de les
característiques especials (espirituals, biològiques o racials) inherents a un
poble i dirigits a assolir els objectius que s'han fixat per a ells mateixos
dins d'un marc de pensament providencial o messiànic. L'efecte del segon és
imputar totes les desgràcies de la comunitat a altres i ignorar o desatendre
deficiències més a prop de casa."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada