dijous, 11 de febrer del 2010

Balada del concurs de Blois




Ballade du concours de Blois
François Villon (1431-1463)

Je meurs de seuf auprès de la fontaine,
Chault comme feu et tremble dent à dent,
En mon pays suis en terre loingtaine,
Lez un brasier frissonne tout ardent,
Nu comme un ver, vêtu en président,
Je ris en pleurs et attens sans espoir,
Confort reprens en triste désespoir,
Je m'éjouis et n'ai plaisir aucun,
Puissant je suis sans force et sans povoir,
Bien recueilli, débouté de chacun.

Riens ne m'est sûr que la chose incertaine,
Obscur, fors ce qui est tout evident,
Doute ne fais fors en chose certaine,
Science tiens à soudain accident,
Je gagne tout et demeure perdant;
Au point du jour dis: "Dieu vous doint bon soir!"
Gisant envers, j'ai grand paour de choir,
J'aI bien de quoi et si n'en ai pas un;
Échoite attends et d'homme ne suis hoir,
Bien recueilli, débouté de chscun.

De rien n'ai soin, si mets toute m'a peine
D'acquérir biens et n'y suis prétendarit,
Qui mieux me dit, c'est cil qui plus m'ataine,
Et qui plus vrai, lors plus me va bourdant,
Mon ami est, qui me fait entendant
D'un cygne blanc que c'est ung corbeau noir,
Et qui me nuit, crois qu'il m'aide a pourvoir,
Bourde, verté, au jour d'hui m'est tout un,
Je retiens tout, rien ne sais concevoir,
Bien recueilli, débouté de chacun.

Prince clement, or vous plaise savoir
Que j'entens moult et n'ai sens ne savoir;
Parcial suis, a toutes lois commun.
Que sais je plus? Quoi? Les gages ravoir,
Bien recueilli, débouté de chacun.

-----------------------------------------

Moro de set tenint l'aigua a tocar
càlid com foc espetego de dents
a casa meva sóc home forà
prop de braser sento calfreds ardents
nu com un cuc vestit de magistrat
ric tot plorant tenint molt no tinc gens
ho espero tot i visc desesperat
i quan m'afarto em sento dejú
tal com sóc fort sense força forçat
sóc refusat i acollit per ningú.

Estic segur només del que és incert
i veig obscur allò que és evident
dubtes no tinc sinó d'allò que és cert
coneixement en mi és accident
ho guanyo tot i em mantinc perdedor
dic al mati: «Bona nit Déu nos do»
jec panxa enlaire i caure em fa por
riquesa tinc pobresa se m'enduu
heretar espero quan hereu no sóc
sóc refusat i acollit per ningú.

No em cal pas res i m'entesto a tenir
tots aquells béns que cap falta no em fan
qui millor em parla m'ofèn perquè sí
i el més sincer més em va engalipant
tinc per company qui em fa entendre i capir
que un cigne blanc la color del corb té
i qui em fa mal crec que em fa només bé
el cert i el fals per a mi són tot u
ho tinc tot dins i expressar-ho no sé
sóc refusat i acollit per ningú.

Príncep clement, potser us plagui saber
que ho sento tot sens sentir ni saber:
parcial sóc i totalment comú.
Què més sé doncs? Retenir el meu haver
ser refusat i acollit per ningú.

Versió catalana: Jordi Teixidor
Veu i música: Jaume Arnella