Text basat en els "Principis de la propaganda de Goebbels" de Leonard W. Doob publicats a "Opinió Pública i Propaganda”, un llibre de lectures editat per la “Societat per a l'Estudi Psicològic de les Qüestions Socials".
1. Els propagandistes han de tenir accés a la informació
referent als esdeveniments i a l'opinió pública.
2. La propaganda ha de ser planejada i executada per una
sola autoritat.
Aquest principi seguia la línia de la teoria nazi de la centralització autoritària, i també de l'ànsia de poder que sentia Goebbels. Pensava que una sola autoritat -ell- havia de fer tres funcions:
Aquest principi seguia la línia de la teoria nazi de la centralització autoritària, i també de l'ànsia de poder que sentia Goebbels. Pensava que una sola autoritat -ell- havia de fer tres funcions:
- a) Emetre totes les directrius de la propaganda. Tot fragment de la propaganda havia d'expressar un contingut polític. Indicar quan les campanyes de propaganda específiques havien de començar, quan havien de ser intensificades o atenuades, i quan havien d’acabar. La màquina propagandística nazi estava sotmesa a una constant reorganització.
- b) Explicar les directrius de la propaganda als funcionaris importants i mantenir la seva moral. Si no facilitava una explicació sobre la política propagandística a aquells funcionaris que, formal, o informalment, complien les directrius, no es podia esperar que actuessin amb eficàcia i de bona gana. A través de la maquinària de la seva organització i a través de contactes personals, Goebbels tractava de revelar la raó de la seva propaganda a aquests subordinats i també d'aixecar la seva moral a fer-los ostensiblement objecte de la seva confiança.
- c) Supervisar les activitats d'altres agències que tinguin conseqüències propagandístiques. Ell procurava facilitar el necessari estímul propagandístic.
3. Les conseqüències propagandístiques d'una acció han de
ser considerades en planificar aquesta acció.
4. La propaganda ha d'afectar a la política i a l'acció de
l'enemic.
- d) Abstenint-se de tota referència a una activitat que perjudiqui l'enemic quan aquesta pogués desacreditar tal activitat.
6. Per ser percebuda, la propaganda ha de suscitar l'interès
de l'audiència i ha de ser transmesa a través d'un mitjà de comunicació que
cridi poderosament l'atenció.
7. Només la credibilitat ha de determinar si els materials
de la propaganda han de ser certs o falsos.
8. El propòsit, el contingut i l'efectivitat de la
propaganda enemiga, la força i els efectes d'una refutació, i la naturalesa de
les actuals campanyes propagandístiques determinen si la campanya enemiga ha de
ser ignorada o refutada.
9. La credibilitat, la intel·ligència i els possibles
efectes de la comunicació determinen si els materials propagandístics han de
ser censurats.
- a) Sovint la censura podia deteriorar la credibilitat i considerava que: "en temps d'excitació i de tensió, la fam de notícies ha de ser satisfeta com sigui".
- b) La censura era invocada quan la informació concernent a la culminació d'un fet era insuficient.
10. El material de la propaganda enemiga pot ser utilitzat
en operacions quan ajudi a disminuir el prestigi d'aquest enemic, o presti
suport al propi objectiu del propagandista.
11. La propaganda negra ha de ser emprada amb preferència a
la blanca quan aquesta última sigui menys creïble o produeixi efectes
indesitjables.
12. La propaganda pot ser facilitada per líders
prestigiosos.
13. Els caps només són útils quan tenen prestigi.
14. La propaganda ha d'estar acuradament sincronitzada.
15) La propaganda ha d’etiquetar
els esdeveniments i les persones amb frases o consignes diferents.
- a)Han suscitar les respostes desitjades que l'audiència posseeix prèviament.
- b) Han de poder ser apreses amb facilitat. "Ha d'utilitzar el blanc i el negre, en cas contrari no resulta convincent per a la gent".
- c) Han de ser utilitzades una i altra vegada, però només en les situacions apropiades. Goebbels desitjava explotar allò après en coses ja ocorregudes, les reaccions apreses per la gent davant els símbols verbals les volia transferir, fàcil i eficientment, a nous esdeveniments.
16. La propaganda dirigida a la rereguarda ha d'evitar suscitar
falses esperances que puguin quedar frustrades pels esdeveniments futurs.
17. La propaganda a la rereguarda ha de crear un nivell
òptim d'ansietat.
18. La propaganda dirigida a la rereguarda de disminuir
l'impacte de la frustració
- a) Les frustracions inevitables han de ser previstes. Una frustració podia resultar menys decebedora si s'eliminava l'element de sorpresa o xoc.
- b) Les frustracions inevitables han de ser plantejades en perspectiva. És tractava de donar als alemanys el que ell anomenava Kriegsüberblick, és a dir, una panoràmica general de la guerra, per tal de que no perdessin la confiança en el seu règim.
19. La propaganda ha de facilitar el desplaçament de
l'agressió, especificant els objectius per a l'odi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada